• Menu

0 recente resultaten

Bits of Freedom streeft er naar zowel on- als offline een omgeving te creëren waarin op een respectvolle en constructieve manier ervaringen, meningen en ideeën kunnen worden uitgewisseld. We zullen daarom optreden tegen elke vorm van intimidatie en discriminatie.

Discriminatie

We tolereren geen discriminerende opmerkingen, zoals racistische, seksistische of homofobe opmerkingen.

Belediging

We tolereren geen persoonlijke beledigingen.

Grof taalgebruik

We tolereren geen grof taalgebruik.

Reclame

We tolereren het niet wanneer iemand ons platform gebruikt als reclamezuil.

Wartaal

We verwijderen opmerkingen waar met alle goede wil van de wereld geen touw aan vast te knopen is.

Melding doen

We moedigen mensen aan melding te doen van ongepast gedrag. Lees hieronder verder.

Melding doen

Soms is het glashelder wanneer iemand de grenzen van gepast gedrag overschrijdt. Bedreiging en fysiek en verbaal geweld zijn voorbeelden van gedrag dat vaak makkelijk is te herkennen. Maar vaak genoeg blijft slecht gedrag ongeadresseerd. Bijvoorbeeld omdat het “op het randje” is, of zo “ingeburgerd” dat we het niet (meteen) herkennen.

We willen benadrukken dat personen in geen enkel geval genoegen hoeven nemen met een situatie waarin ze zich bedreigd, geïntimideerd of gekleineerd voelen. We verwelkomen dan ook alle meldingen van slecht gedrag, zij het op het moment zelf, een dag of een jaar later. Het is nooit te laat om melding te maken van bedreiging, pesten, racisme, seksisme, (seksuele) intimidatie, geweld en agressie. Dit geldt zowel online (op onze website, sociale mediakanalen en mailinglijsten) als offline (op ons kantoor en bij evenementen).

Bij wie en hoe

Het is niet altijd makkelijk of mogelijk om een persoon aan te spreken op hun gedrag, en afhankelijk van het gedrag is het ook niet altijd voldoende. Slecht gedrag hoort consequenties te hebben. Ondervind je of ben je getuige van intimidatie, discriminatie, agressie of ander ongewenst gedrag? Neem dan (eventueel anoniem) via de mail of telefonisch contact op. Als je een afspraak wilt maken om je melding te bespreken kan dat natuurlijk.

We realiseren dat het moeilijk kan zijn om slecht gedrag te melden, en zullen jou en je melding vertrouwelijk, zorgvuldig en met respect behandelen. We zullen enkel met jouw goedkeuring actie ondernemen.

Voor medewerkers en vrijwilligers

Medewerkers en vrijwilligers kunnen daarnaast terecht bij een door Bits of Freedom aangestelde externe vertrouwenspersoon. Uiteraard zijn die gesprekken vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon is:

Daarnaast is er de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen bij een externe klachtencommissie. Bits of Freedom heeft daarvoor een overeenkomst afgesloten met de Landelijke Vereniging Klachtbehandelaars. De klachtencommissie en vertrouwenspersoon rapporteren één keer per jaar aan het bestuur en de directeur van Bits of Freedom over het aantal gesprekken en/of klachten, over de onderwerpen die daarbij aan bod zijn gekomen en over de mogelijke thema’s, trends en signalen die daaruit af te leiden zijn, voor zover dit niet te herleiden is naar een persoon.

Deze huisregels zijn voor het laatst geüpdatet op: 17 november 2023. Gewijzigd: Informatie toegevoegd over de vertrouwenspersoon en externe klachtencommissie. Eerdere wijzigingen: 16 september. Gewijzigd: Lonneke van der Velden is verwijderd als contactpersoon omdat ze niet langer onderdeel uitmaakt van het bestuur van Bits of Freedom. Eerdere wijzigingen: 7 januari 2020. Gewijzigd: oud-directeur Hans de Zwart is weggehaald als contactpersoon en vervangen door beleidsadviseur Rejo Zenger; we hebben verduidelijkt dat je mag kiezen met welke persoon je contact legt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Jij bent een officiële supporter van een vrij internet!

Dankjewel voor het steunen en welkom als officiële supporter van een vrij internet.

Je ontvangt de inlogcode voor de donateursomgeving zo snel mogelijk via de mail. Of klik via de knop hieronder om meteen naar de donateursomgeving te gaan.

Naar donateursomgeving

Er ging iets mis tijdens de betaling

Je betaling is niet juist afgehandeld, probeer nog eens.

Support en doneer!

Meer weten over doneren aan ons? Lees er hier alles over.